Ignis, micul alpinist japonez

Apropo.ro / 04.03.2002, 11:21
Ignis, micul alpinist japonez
Nu de putine ori, unele produse sunt categorisite dupa dimensiunile lor de gabarit. Chiar daca Suzuki Jimny este un mini off-road, comportamentul sau in teren accidentat eclipseaza multe surate mai mari Zicala "buturuga mica rastoarna carul mare" i s-ar potrivi de minune lui Suzuki Jimny.

Nu de putine ori, unele produse sunt categorisite dupa dimensiunile lor de gabarit. Chiar daca Suzuki Jimny este un mini off-road, comportamentul sau in teren accidentat eclipseaza multe surate mai mari

Zicala „buturuga mica rastoarna carul mare” i s-ar potrivi de minune lui Suzuki Jimny. Primul contact vizual cu minionul model japonez iti provoaca o mica bucurie dar si nostalgia anilor copilariei. Aceeasi senzatie o ai cand urci in habitaclu. Si nu exageram cand spunem ca urci, pentru ca trebuie sa te intrebuintezi serios pentru a „incaleca” pe scaun, avand in vedere garda de 190 mm.

La interior domneste o atmosfera intima, prin prisma spatiului nu tocmai generos, in special pentru pasagerii din spate. Pe acestia ii vom lasa un pic sa astepte, pentru ca ne vom concentra acum asupra postului de conducere.

Suzuki Jimny nu impresioneaza prin opulenta, lux sau gadget-uri electronice. Plansa de bord este simpla si contine doar indicatoarele si comenzile strict necesare pentru o exploatare cotidiana. Volanul nu se regleaza pe nici o directie, ceea ce va obliga soferul sa se adapteze la „locul de munca”, pentru ca nici scaunul nu culiseaza pe inaltime. Dezavantajul se face resimtit mai ales la calatoriile mai lungi, pentru ca odata ce intri pe teren accidentat nu prea te mai intereseaza cum si in ce fel stai, ci mai degraba de ce sa te tii. Singurele „refugii” sunt manerele din plafon, Jimny neavand altele pe montantii fata, asemenea unor modele off-road.

Dimensiunile reduse influenteaza si marimea spatiilor de depozitare din habitaclu. Afirmam acest lucru, facand referire in primul rand la buzunarele din usi, de-a dreptul simbolice, ele putand gazdui doar harti, manusi de conducere sau o piele de caprioara.

Dar i-am uitat pe cei doi din spate (Jimny este omologat ca autovehicul cu patru locuri) carora cred ca le-au cam amortit picioarele pana la destinatia noastra finala. Celor de peste 1.70 metri le vindem un pont. La plecarea in calatorii sa ii lase pe ceilalti sa urce pe bancheta posterioara iar ei sa stea bine mersi in fata. Cat despre bagaje ar trebui sa uite pentru ca volumul portbagajului in configuratie normala este de 85 litri. Intr-adevar la rabatarea banchetei se mai adauga 535 de litri si situatia se rezolva.

Ei si daca tot ne-am urcat in masina cu catel si purcel sa pornim motorul. Micul propulsor de 1328 cmc a fost usor updatat, dezvoltand acum 82 CP la 5500 rpm, fata de 80 CP/6000 rpm. El se descurca relativ bine cu cele 1045 de kilograme ale lui Jimny, insa la turatii ridicate este cam zgomotos. Deja la 100 km/h se ating 3500 rpm, cu 1000 mai jos decat turatia de moment maxim. Noi am mers cu maxim 125 km/h dar Jimny nu prea agreeaza vitezele ridicate.

De altfel din cauza centrului de greutate ridicat si a ecartamentului redus, masina este foarte sensibila la vant lateral, fiind necesare corectii permanente din volan. Stabilitatea si mai ales confortul la trecerea peste denivelari ale soselei sunt putin afectate din cauza suspensiei, de tip punte rigida atat in fata cat si in spate. In conditii normale de aderenta cuplul se distribuie la puntea spate, trecerea in regim 4×4 facandu-se prin actionarea levierului cutiei de transfer.

Adevarata vocatie a lui Jimny iese la iveala cand parasim soseaua si ne aventuram pe coclauri ce au o cu totul alta destinatie decat una automobilistica. Micul off-road japonez ofera chiar un mic regal datorita unghiurilor de trecere excelenta gratie consolelor foarte scurte. Unghiul de atac de 42 de grade si cel de degajare de 46 de grade ii permit sa abordeze suprafete foarte abrupte, fara grija lovirii barelor de protectie. Noi am coborat in albia unui rau fara vreo problema, chiar daca malurile erau foarte accidentate si inclinate.

Ampatamentul de doar 2250 mm este ideal pentru o exploatare de acest fel, masina fiind foarte greu „de pus pe burta”. Pentru situatii mai grele, cum ar fi noroaie sau grohotisuri, se cupleaza a doua treapta a cutiei de transfer cu raport de 2.15:1 si totul va fi in regula.

Dar cum toate au un sfarsit, am fost si noi nevoiti sa ne despartim de simpaticul Jimny. Mai trebuie spus ca varianta testata a fost cea de top, denumita „Confort”, ce includea aer conditionat si ABS.

Sursa: www.autoshow.ro

Tags: