Aerele unui sultan vanitos, Bentley

Apropo.ro / 01.03.2002, 10:32
Aerele unui sultan vanitos, Bentley
Exista oameni care doresc sa-si umple garajul cu masini la care muritorul de rand nici nu viseaza. Ati ghicit, mai vechiul nostru "prieten", sultanul Bruneiului a poftit la un Bentley break 4x4 Satul pare-se de versiunea break a legendarului Ferrari 456 GT, sultanul Bruneiului s-a gandit


Exista oameni care doresc sa-si umple garajul cu masini la care muritorul de rand nici nu viseaza. Ati ghicit, mai vechiul nostru „prieten”, sultanul Bruneiului a poftit la un Bentley break 4×4

Satul pare-se de versiunea break a legendarului Ferrari 456 GT, sultanul Bruneiului s-a gandit ca i-ar sta bine intr-un Bentley break, cu tractiune integrala.

Faptul ca o asemenea masina nu exista in oferta casei britanice nu l-a descurajat catusi de putin. Contra unei sume exorbitante, inginerii de la Bentley s-au pus pe treaba si au produs modelul botezat Val D’Isere, din care s-au fabricat numai 7 exemplare. Cinci din ele au luat calea Bruneiului, iar doua au ramas de prasila prin Europa.

Casa britanica nu se poate lauda de-a lungul vremii cu o productie ridicata, asa ca posibilitatile de onorare a unor comenzi speciale folosind facilitatile uzinei Crewe sunt oarecum limitate. Din acest motiv, pentru oameni de calibrul sultanului din Brunei, s-a creat un departament special langa uzina de la Crewe, cunoscut si sub denumirea Sheikh Division. Acesta este locul in care vad lumina zilei automobile in serie limitata, produse manual pentru cei mai instariti oameni de pe mapamond, un alt exemplu fiind varul sultanului, printul Jeffrey. Sau mai corect ar fi sa spunem unde ar trebui sa fie concepute astfel de automobile, deoarece ca si in alte zone de pe Terra si Bruneiul trece printr-o acuta recesiune economica.

Printul Jeffrey a intrat in gratiile sultanului atunci cand si-a dobandit o avere personala impresionanta de mai multe sute de milioane de dolari, din diverse operatiuni comerciale deosebit de avantajoase. Si sa nu credeti cumva ca numai Val D’Isere i s-ar potrivi sultanului… Uzina britanica a trimis de-a lungul vremii transporturi intregi de automobile Bentley in Brunei cat si in intreaga Arabie. Caci bine se traieste de pe urma exporturilor de petrol…

Pentru acest model superexclusiv, Bentley a apelat la o denumire care iese din tiparele britanice: Val D’Isere, denumirea fiind imprumutata de la o statiune montana din Alpii Francezi, foarte apreciata de cei care detin conturi bancare cu peste sase zerouri.

Val D’Isere continua traditia in design a modelelor Bentley si Rolls-Royce care au iesit pe poarta fabricii in anii ’80, avand parca si ceva din alura scandinavului Volvo 740. Bentley Val D’Isere 4×4 este garnisit cu multe elemente clasice de design, care intregesc caroseria creata manual.

Un singur detaliu a fost neglijat si care in ciuda conservatorismului britanic, atrage un zambet discret. Creatia inginerilor britanici are o mica hiba la spate, capota portbagajului fiind mai greu de deschis decat usa cutiei de valori a Bancii Angliei. Chiar daca pare greu de crezut aflati ca acest element al caroseriei cantareste 40 de kilograme, asa ca daca sultanul va lasa sa se tranteasca capacul portbagajului, rezultatul va fi cu adevarat dezastruos. Solutia a fost adaptarea unui suport din metal care sa fixeze si sa suporte greutatea capotei deschise. Carcotasi cum suntem l-am sfatui pe sultan ca pentru siguranta personala la incarcarea si descarcarea bagajelor, sa poarte o casca de protectie. Asa preventiv!

Va ganditi probabil ca tractiunea integrala provine cumva de la Range Rover ? Ei bine va inselati, deoarece aceasta este „imprumutata” de la un vehicul militar tot-teren care poarta patentul Volvo.

Propulsorul este o versiune a celebrului V8 cu cilindree de 6,75 litri, motor care dealtfel a fost imbunatatit, iar astazi echipeaza modelul Arnage Red Label. Despre puterea acestui propulsor, Bentley a tinut totul in secret, afirmand de fiecare data ca ar fi suficienta sa puna in miscare mastodontul de 2,5 tone.

De curand s-a aflat ca ea ar fi situata in jurul valorii de 313 CP, iar cuplul maxim se situeaza la 658 Nm, aceasta valoare fiind atinsa la turatia de 2250 rpm. Si chiar daca automobilul cantareste in varianta break cu 250 kilograme mai mult decat modelul standard, aceasta se datoreaza sistemului de tractiune integrala si elementelor noi de caroserie necesare pentru transformarea din berlina in break.

Specialistii casei britanice afirma ca performantele dinamice sunt asemanatoare cu cele ale lui Bentley Turbo R, fapt cu adevarat uluitor pentru un automobil atat de greu. Despre pret nimeni nu sufla o vorba, cei de la Crewe pastrand o confidentialitate absoluta in ceea ce priveste relatia cu clientii lui Sheikh Division.

In ciuda numelui sonor si a exclusivismului, Val D’Isere sufera din pricina micilor hibe tehnice ale caroseriei si a pretului deosebit de piperat, asa ca pentru cei care doresc un break de lux mai adaptat nevoilor practice, viitoarea generatie a lui Audi A8 le va oferi si aceasta posibilitate: achizitionarea unui A8 break quattro. Trebuie doar sa aveti rabdare pana la anul. Cu siguranta A8 va fi la cel putin jumatate de pret fata de Val D’Isere.

Sursa: www.autoshow.ro

Tags: