Bruckheimer, tartorul filmelor pentru băieți

Apropo.ro / 25.01.2005, 17:06
Bruckheimer, tartorul filmelor pentru băieți
Cu aproape 50 de filme la activ și peste 12 miliarde $ în încasări, Jerry Bruckheimer e cel mai de succes producător din istoria cinema-ului. Numele său atașat unui film, a devenit mai important decât al regizorului. Blockbuster-uri ca "The Rock",


Cu aproape 50 de filme la activ și peste 12 miliarde $ în încasări, Jerry Bruckheimer e cel mai de succes producător din istoria cinema-ului.

Numele său atașat unui film, a devenit mai important decât al regizorului. Blockbuster-uri ca „The Rock”, „Con Air”, „Armageddon”, „Black Hawk Down”, „Pearl Harbor” și „National Treasure” posedă toate marca sa distinctivă.

Și dacă parodia este un semn al succesului, popularitatea lui Bruckheimer a atins cote profetice. „The Onion”, cel mai citit magazin satiric american, titra după 9/11: „Viața americană se transformă într-un film prost al lui Jerry Bruckheimer”.

În cinema, se spune că nu există rețete de succes. Însă dacă există un muritor care să se afle la câțiva centimetri distanță de o formulă miracol, acela este Jerry Bruckheimer. Atunci când, înainte de generic, vezi logo-ul familiar al unui fulger care lovește un copac, știi la ce să te aștepți: la un film strident, macho, care îți asaltează simțurile și face risipă de cascadorii, violență și replici istețe.

Cuplu perfect

A început cu nimic și a devenit totul, așa ar putea fi rezumată ascensiunea lui Bruckheimer. La începutul anilor 70 a lucrat în publicitate, mediu care i-a dat experiența și încrederea de a ataca Hollywoodul și astfel, la nici 30 de ani, producea lung metraje.

În 1983, el și Don Simpson au fondat Simpson-Bruckheimer Production, în colaborare cu Paramount Pictures. Primele lor pelicule au fost „arty”, departe de tornadele action de mai târziu.

Ei l-au ajutat pe Paul Schrader, scenaristul lui „Taxi Driver”, să regizeze „Cat People” și „American Gigolo”. Primul lor mega-hit a fost „Flashdance”, o sinteză de muzică, sex, montaj nervos și aspirații îndrăznețe.

Colaborarea Bruckheimer – Simpson a fost un tur de forță: a pulverizat box-office-ul și a lansat carierele unor mega-staruri. „Beverly Hills Cop” l-a transformat pe Eddie Murphy într-un brand, iar „Top Gun” l-a propulsat pe Top Cruise în „superligă”.

Împreună, au fost partenerii perfecții. Simpson era poreclit „Mr. Inside” (pentru conexiunile sale cu lumea Hollywood-ului) iar Bruckheimer „Mr. Outside” (pentru flerul practic și relațiile sale din lumea publicități). Cei doi erau celebrați drept alchimiștii ce au intuit rețeta magică a succesului de masă. Totuși, nu totul era roz în paradis. Simpson a clacat din cauza dependenței de droguri… În 1995 a murit de atac de cord.

Dispariția jumătății sale n-a pus capăt carierei lui Bruckheimer. Ba dimpotrivă, ce a urmat a fost un veritabil „one man show”. Printre triumfurile sale comerciale s-au numărat „Bad Boys (I și II)”, „The Rock”, ‘Armagedon”, „Black Hawk Down”, „Gone in 60 Seconds” și „Pirates of the Carribbean”.

Zgomotul și furia

Jerry Bruckheimer e un om liniștit și rezervat, la antipodul filmelor sale gălăgioase și extrovertite. Însă, chiar dacă ar vorbi prin semne, Hollywood-ul l-ar asculta orbește.

Imensa sa influență (care s-a extins acum și asupra televiziunii) i-a atras și o ură aprigă. Pentru că, să recunoaștem, el n-a devenit faimos pentru subtilitate sau jumătăți de măsură.

Bruckheimer este tartorul absolut al filmelor pentru băieți. Filmele lui au distrat generații de masculi, oferindu-le ce le place lor mai mult: mașini rapide, explozii zgomotoase și femei sexi. Are darul de a te face să vrei mai multă acțiune, ca apoi să ți-o ofere la cote nesperate. Replicile celebre din producțiile lui și-au făcut loc în limbajul urban cotidian.

Pentru fanii săi, acuzele de lipsă de substanță sau intelect sunt ridicole. Bruckheimer e super-cool. Bruckheimer ¡ entertaining.

Pentru mulții alții, printre care majoritatea criticilor de film și juriul infamelor „zmeurici”, el înseamnă Hollywood-ul cu tot ce are el mai repulsiv, condescendent, stupid, zgomotos, sexist, misogin, homofob, violent, debil, rasist, paranoid. Nu, nu exagerez – toate aceste epitete și încă mule altele s-au scris doar despre un singur film, Bad Boys II. Când e vorba de puternicul producător, cronicarii de film nu-și mai pun frâie invectivelor. Unul dintre ei a scris recent că e mai convins ca niciodată că Bruckheimer vrea să le inducă spectatorilor o stupoare plictisită, să le controleze mințile și, în cele din urmă, să cucerească planeta.

Ultimul cuvânt i-l dăm filmografiei: dacă te uiți pe lista succeselor sale, te apucă amețeala. Ce altceva ar mai fi de spus?

Top 10 încasări în lumea întreagă

10. Gone In 60 seconds – 237.202.299 $
09. National Treasure – 272.723.175 $
08. Bad Boys II – 273.339.556 $
07. Beverly Hills Cop II – 299.965.036 $
06. Beverly Hills Cop – 316.360.478 $
05. The Rock – 335.062.621 $
04. Top Gun – 354.816.701 $
03. Pearl Harbor – 449.222.943 $
02. Armageddon – 553.709.788 $
01. Pirates of the Caribbean – 653.913.918 $

Marca Bruckheimer

Omului care e responsabil pentru renașterea (sau explozia) filmelor de acțiune îi place să arunce tot felul de lucruri în aer, să audă rafale de împușcături și să vadă mașinile și banii zburând prin aer. Lipsa de verosimiliate e compensată cu o generoasă doză de umor și ironie. Se face mișto de convențiile genului pentru a le explota și mai tare.

Tags: