Fiat premiat pentru cea mai buna inovatie

Apropo.ro / 14.02.2002, 12:52
Fiat premiat pentru cea mai buna inovatie
Motorul cu control electronic al supapelor dezvoltat de Centrul de Cercetare Fiat a castigat distinctia de cea mai buna inovatie europeana in domeniul auto pentru 2001. Motorul in cauza este un diesel common-rail de 1.2 litri cu 16 supape inclus pe modelul Ecobasic. Acelasi propulsor il

Motorul cu control electronic al supapelor dezvoltat de Centrul de Cercetare Fiat a castigat distinctia de cea mai buna inovatie europeana in domeniul auto pentru 2001.

Motorul in cauza este un diesel common-rail de 1.2 litri cu 16 supape inclus pe modelul Ecobasic. Acelasi propulsor il vom regasi pe Fiat Punto in cursul acestui an.

Motorul a fost gandit sa exploateze generatia a doua a sistemului common-rail. Acest sistem este mai silentios decat primul reducand nivelul de zgomot cu trei pana la sase decibeli adica injumatatind practic puterea acustica. Cu aceeasi inima, micutul Ecobasic atinge tinta magica a consumului de 3 l/100 km.

Dar sa nu ne oprim aici. Motorul de mai sus, combinat cu tehnologia diesel Multijet si beneficiind de VVA (Variable Valve Actuation), adica inovatia premiata, este capabil de un nivel foarte scazut al emisiilor poluante, in schimb furnizand performante de top.

Ce este acest VVA? La motoarele conventionale cu arbori cu came in chiulasa, supapele de admisie si de evacuare sunt actionate de acesti arbori prin intermediul camelor ce actioneaza direct asupra lor. Timpii de distributie, adica durata deschiderii sau inchiderii supapelor, sunt decisi de profilul camei. VVA elimina dependenta timpului si inaltimii de deschidere a supapelor de profilul camei. La sistemul VVA arborele cu came actioneaza hidraulic supapele multumita unui rezervor alimentat continuu cu ulei.

Se stie ca dieselurile sunt slobode fata de obturatorul de admisie, puterea fiind controlata de cantitatea combustibilului injectat fara controlul aerului din admisie. Cu VVA aerul din admisie este controlat electronic cu ajutorul supapelor. Pe un motor de 2.4 l, prototip, alimentat cu benzina si amplasat pe un model Lancia, VVA a marit cuplul cu 15%, puterea cu 10% si a redus consumul cu 12%. La diesel regulile se rescriu.

Ultimele masuratori arata ca emisia oxizilor de azot si a particulelor a fost redusa dramatic multumita arderilor mai bune si controlului cantitatii de aer din admisie. Nivelul emisiilor de NOx si al particulelor scade – cu 60% norme setate pentru 2005.

Sursa: www.autoshow.ro

Tags: