Hyundai Santa Fe

Apropo.ro / 05.11.2001, 23:53
Hyundai Santa Fe
Supermasini: Al cincilea element (Mercedes SL) Utile:  Cum se radiaza masina Anunturi: Galerie foto: Gigolo, pentru ca arata bine si si-a propus sa ne cucereasca, dar de ce "american"? Pentru ca, in ciuda originii coreene a marcii, Hyundai Santa Fe este un SUV


Supermasini: Al cincilea element (Mercedes SL)

Utile:  Cum se radiaza masina

Anunturi:

Galerie foto:



Gigolo, pentru ca arata bine si si-a propus sa ne cucereasca, dar de ce „american”? Pentru ca, in ciuda originii coreene a marcii, Hyundai Santa Fe este un SUV proiectat de americani pentru americani. Dupa ce in SUA a sedus pe toata lumea, acum Santa Fe si-a indreptat ochii spre Europa. Romania este cea mai noua victima a sa.

Santa Fe este primul tot-teren creat in proportie de 100% de Hyundai, ambitia constructorului coreean fiind aceea de a face zile cat mai amare lui Honda CR-V, Toyota RAV 4 si Land Rover Freelander.

Santa Fe este proiectat la Hyundai California Design Center, fiind un SUV construit pentru piata SUA. Evident ca exista persoane care vor pune o intrebare de bun simt: „Oare un proiect considerat bun in America ar putea avea succes si in Europa?”Daca ne referim strict la tot-terenuri, raspunsul este da. Sa nu uitam ca atat Mercedes ML, cat si BMW X5 au fost gandite in primul rand pentru piata americana si nu poate contesta nimeni succesul care il au pe plan european. Asa ca Santa Fe ar avea sanse sa acapareze un procent apreciabil din cota de piata a concurentei.

Noul tot-teren al lui Hyundai te cucereste chiar de la prima vedere. El se prezinta drept un autoturism cu forme musculare, bine proportionat, cu suficient de multa personalitate. Subiectul testului nostru a fost varful de gama, dotat cu motor V6 de 2,7 l si 179 CP, si cutie de viteze automata cu 4 trepte.

De la bun inceput trebuie spus ca Santa Fe este asemenea lui X5, adica un Sport Utility Vehicle mult mai bine adaptat suprafetelor asfaltate decat bolovanilor si noroaielor. De altfel, chiar Hyundai declara ca „Santa Fe a fost construit pentru a fi condus la fel ca un autoturism, cu o orientare accentuata pentru sosea, dar care sa dovedeasca bune calitati si in conditii de tractiune limitata, in orice anotimp”.

In situatiile dificile, fata de Freelander, CR-V si RAV 4, Hyundai Santa Fe este avantajat de garda la sol mai generoasa – 207 mm, fata de 185-200 mm la concurentii sai – si de cuplul mai mare al motorului. Evident, exista transmisie de tip 4×4 permanenta, diferential central cu vasco-cuplaj si cutie de transfer. In schimb, pe sosea, Santa Fe isi arata adevarata clasa.

Fiind din toate punctele de vedere ceva mai bine „crescut”decat concurentii sai directi, el isi poarta pasagerii intr-un confort demn de o limuzina rafinata. Desi avem de-a face cu un tot-teren, suspensia este mult mai apropiata de cea a autoturismelor, asa ca zdruncinaturile sunt o notiune complet straina de Santa Fe.

Habitaclul tine tot de lumea limuzinelor, pasagerii fiind regalati cu tapiterie din piele, sistem de climatizare complet automat, scaune, geamuri si oglinzi electrice si instalatie de sonorizare compusa din radiocasetofon, CD si sase difuzoare cu tweetere separate. Frumusetea e ca toate acestea sunt oferite ca echipare standard in cazul modelelor destinate pietei romanesti. Optionale, realmente, nu exista!

Chiar daca pe hartie este ceva mai lent decat Land Rover Freelander V6, cilindreea mare a motorului si cuplul omniprezent fac ca el sa fie putin mai sprinten in depasiri. Responsabila pentru acest comportament bun este si transmisia automata, care ni s-a parut unul din cele mai importante plusuri ale masinii. Cutia de viteze dispune de patru trepte, cu posibilitate de schimbare in regim secvential la fel ca la sistemul Shifttronic.

Aceasta asociere nu este deloc intamplatoare, pentru ca transmisia lui Santa Fe a fost dezvoltata in colaborare cu specialistii lui Porsche, iar acest lucru este sesizabil mai ales la partea electronica si la soft-ul de gestiune al schimbarii treptelor, cand levierul este in pozitia D.

In timpul depasirilor, retrogradarea automata a treptei se face in functie de semnalele transmise de mai multi senzori instalati pe masina, care sesizeaza viteza de actionare a pedalei de acceleratie, panta drumului, sarcina motorului si viteza de deplasare curenta. In situatii mai delicate, cutia de viteze este suficient de „inteligenta”ca sa cupleze din treapta a patra direct in a doua sau chiar in treapta intai pentru a avea un demaraj bun.

Noi am vazut de ce este in stare pe pantele si serpentinele accentuate de pe traseul Campulung-Cheile Dambovicioarei, cand am fost nevoiti sa depasim „la mustata”si fara vizibilitate prea buna tot felul de camioane si utilaje agricole si forestiere.

Cand va aflati in teren greu, nu cautati levierul sau butonul pentru actionarea cutiei de transfer, pentru ca nu exista nimic de acest gen la bordul lui Santa Fe. Cuplarea reductor-distribuitorului se face automat, la „ordinul”senzorilor de care vorbeam mai devreme, asa ca singura grija a soferului este sa se tina bine de volan si sa nu dea cu carterul de vreun bolovan mai semet.

In Romania Santa Fe este disponibil si cu un motor turbodiesel common-rail de 2,0 l si 112 CP, cuplat la o cutie de viteze manuala. Dat fiind ca noul tot-teren are un pret deosebit de avantajos in cazul achizitionarii in leasing – 17.841 USD versiunea V6 si 17.408 pentru turbodiesel – Hyundai Auto Romania spera ca pana la sfarsitul lui 2001 sa vanda 125 de Santa Fe-uri. Sursa: www.autoshow.ro

Tags: