M-a vopsit careva în trei culori, dar nu era Funar

Apropo.ro / 08.04.2002, 18:27
M-a vopsit careva în trei culori, dar nu era Funar
Foarte popular în Statele Unite ale Americii, paintball-ul, un joc pentru adulți gen "Hoții și vardiștii", a devenit de-a lungul timpului un sport organizat pe echipe, cu turnee recunoscute. Concurenții trag cu puști speciale care au însa gloanțe de vopsea.

Foarte popular în Statele Unite ale Americii, paintball-ul, un joc pentru adulți gen „Hoții și vardiștii”, a devenit de-a lungul timpului un sport organizat pe echipe, cu turnee recunoscute. Concurenții trag cu puști speciale care au însa gloanțe de vopsea.

Acestea se sparg în momentul impactului, împraștiind voseaua din interiorul lor, astfel încat se știe exact daca glonțul și-a atins ținta sau nu.

În momentul de fața se poate vorbi de existența unei adevarate industrii de fabricare a echipamentelor și a terenurilor necesare practicarii paintball-ului.

Sub influența popularitații de care se bucura jocul în strainatate, au aparut și în Romania firme sau cluburi sportive care organizeaza astfel de partide: la București, Constanța, Ploiești, Cluj sau Brașov.

La noi însa, paintball-ul nu este recunoscut ca sport, iar majoritatea firmelor care organizeaza astfel de partide au prețuri destul de mari, ceea ce face ca acest joc sa nu fie înca accesibil tuturor.

De la militarie la jocuri cu vopsea

Dupa 28 de ani de cariera militara, Mihai Dorosin, managerul firmei Mercenar SRL din Constanța, dorind sa dezvolte o afacere care sa aiba la baza lupta armata transformata în joaca, a cautat pe Internet și a gasit informații despre paintball.

Dupa un an de zile de cautari și studii despre acest joc, în mai 1999, cu banii pe care i-a primit la pensionare a înființat firma și a adusan țara primele echipamente de paintball.

„A fost prima încercare serioasa de a aduce paintball-ul în Romania și de a face din el, aici, o afacere. Mi-am asumat o mare raspundere și un mare risc.

În primul an am organizat în Constanța numai jocuri demonstrative și am testat psihologic jucatori de diferite varste, pentru a putea stapani un fenomen pe care în armata îl stapaneam datorita regulamentelor militare și unei ierarhii foarte bine puse la punct.

Am înțeles ca trebuie sa abordez cu multa finețe relația cu clientul, pentru ca nu eram pe campul de lupta, ci la distracție”, afirma Dorosin. În toamna anului 2000 au aparut și primii clienți care au platit.

„Cand am avut și jucatori, și cumparatori, am reușit sa fac și primul pas în deschiderea unei piețe de paintball în Romania, pentru ca fara concurența nu poți face o afacere, oricat de mulți bani ai avea”, explica managerul Mercenar.

La început, cand organiza jocuri gratuite, firma avea tot felul de clienți, din toate categoriile sociale, dar clienții platitori sunt marile companii care organizeaza team-building-uri pentru angajați.

Firma are și clienți straini, în special studenți greci și turiști germani, dar aceștia nu reprezinta mai mult de zece% din totalul jucatorilor.

„Pana acum, target-ul nostru s-a ales singur – este vorba despre oamenii cu venituri mari”. Pentru caștigarea publicului larg însa, la inițiativa Clubului Mercenarilor, va fi organizat în vara aceasta pe litoral primul turneu național de paintball-sport, eveniment sportiv de masa care este deschis pentru toate cluburile sportive din țara.

„În felul acesta vom putea caștiga de partea noastra și publicul larg, target pe care-l vizam în viitorii 5-10 ani”.

Piața de paintball din Romania se dezvolta foarte bine, este dinamica și, considera Dorosin, peste 5-10 ani se va putea vorbi de o adevarata industrie în acest domeniu.

Clubul Mercenarilor a devenit în aproape trei ani primul distribuitor de echipamente de paintball din Romania.

Firma dispune de terenuri de paintball-sport gonflabile, numite generic Sup’airball, produse de Adrenaline Games din Franța, markere cu vopsea pentru antrenamentul trupelor speciale gen DIAS, Antitero sau Jandarmi produse de Asia Paintball Supply, bile cu vopsea și markere, de la reprezentantul Diablo Direct Europe.

Ia-ți terenul cu tine și umfla-l

Clubul Mercenarilor organizeaza jocuri de paintball în țara, indiferent de zona ceruta de clienți, avand o echipa mobila formata din șapte oficiali. Clubul are singurul teren gonflabil din țara de paintball pentru turnee de 5 x 5 jucatori, care a costat 8.000 de dolari.

„Pe acest tip de teren se desfașoara jocurile de vara de pe plaja sau de pe terenuri virane neamenajate și neîmpadurite. Cu acest teren gonflabil putem organiza jocuri oriunde în țara și, de asemenea, acesta va fi suportul principal al turneului din vara”.

O partida de paintball dureaza între 10 și 20 de minute, în funcție de numarul de jucatori, de suprafața de joc amenajata și de tipul de teren pe care se desfașoara jocul.

Numarul de jucatori poate varia, de la zece (cate cinci în echipa) pana la 18 sau chiar 30, în funcție de marimea terenului. Cel mai atractiv scenariu este „Vanatoarea de iepuri”, unde toți concurenții doresc sa fie iepuri, apreciaza Dorosin.

Un joc la care firma asigura echipament de protecție complet (cu 20 de bile incluse) și arbitraj costa cinci dolari pentru fiecare jucator.

De obicei, clubul organizeaza cate o zi de joc la prețul de 20 de dolari pe jucator pentru județul Constanța și de 25 de dolari pe jucator pentru alte județe aflate pe o raza de 400 de kilometri, în care sunt incluse cinci jocuri preplatite și 100 de bile cu vopsea.

„Restul de jocuri nu se mai platesc, se platesc doar bilele consumate. Daca avem cerere la distanțe mai mari de 400 de kilometri, prețul crește direct proporțional cu distanța și timpul de joc cerut și scade invers proporțional cu numarul de jucatori angajați inițial prin contract”.

Mihai Dorosin afirma ca prețurile sunt aproximativ aceleași cu ale concurenței, diferența fiind data de numarul și calitatea serviciilor oferite.

„Prețuri mai mici nu se pot practica pentru ca tot echipamentul folosit este din import, iar consumabilele costa mult. Service-ul markerelor și al celorlalte componente costa la fel de mult, iar la acestea se mai adauga și cheltuielile echipei mobile”.

Paintball-ul este unul dintre cele mai sigure jocuri de echipa, datorita echipamentului de protecție și al regulamentului de joc.

„Paintball-ul este la fel de sigur ca mersul pe strada, unde, daca nu respecți normele simple de buna purtare și de circulație, te poți accidenta”.

Dorosin afirma ca în Romania, la ora actuala, exista aproape 20 de companii private care se ocupa, printre altele, și cu paintball.

„Mercenar este singura care se ocupa numai de paintball și este și distribuitor exclusiv pentru produse ale unor firme din Europa, Asia și SUA”.

Paintball-ul este o afacere profitabila și, dupa parerea lui Mihai Dorosin, are în mod sigur viitor, iar daca acesta va fi mai apropiat sau mai departat, depinde numai de cei care îl promoveaza.

„Este o afacere care nu ține cont de sezon și atunci cand acest joc le va intra romanilor în sange, se va juca pe orice anotimp și în orice condiții”.

În 2001, firma a realizat o cifra de afaceri de 260 de milioane de lei, fața de 140 de milioane de lei în 2000. Printre acțiunile firmei se numara organizarea Cupei Mercenarilor și a celor trei ediții ale acțiunii „Mobilizare generala”.

Singura problema a tuturor operatorilor de terenuri de paintball din Romania o constituie necunoașterea acestui joc de catre populație.

„Acest turneu național care va avea loc în vara va impulsiona cunoașterea și activitatea în jurul acestui nou și inedit joc. {i speram ca lumea va vedea partea frumoasa a lui – distracția și aventura, nu numai violența”.

O partida la Doftana

Valahia Paintball Association a aparut în vara anului 2000, dar ideea înființarii ei era mai veche. În 1999, vazand cat succes are acest sport în Occident, Cristian Ariașu, manager general al firmei, s-a gandit sa-l aduca și în Romania.

„Am vrut sa oferim ceva nou strainilor în primul rand, pentru ca ei erau familiari cu jocul, dar și firmelor, care organizeaza pentru angajați acțiuni de team-building”.

Dupa apariția firmei „cu sediul la Ploiești, dar cu activitatea mai mult prin București”, Cristian Ariașu a vrut sa înființeze și Federația Romana de Paintball, dar acest lucru nu s-a materializat înca din cauza raspandirii foarte slabe a acestui sport în Romania.

„Paintball-ul nu este recunoscut ca ramura sportiva, iar cluburile care exista în momentul de fața practica tarife total diferite, nu exista un punct de înțelegere comun, de aceea Federația nu s-a constituit pana acum”.

Ariașu considera ca acest sport nu este popular la romani din doua motive: nu este un sport ieftin și în Romania nu exista o cultura a practicarii unui sport în aer liber.

„Romanii prefera sa mearga mai degraba într-un bar sau într-o discoteca decat sa practice un sport în aer liber. Aceasta mentalitate trebuie schimbata, iar acest lucru va lua ceva timp”.

Investiția inițiala a fost de peste 10.000 de dolari, bani cu care au fost cumparate echipamente. Valahia Paintball Association are la ora actuala 60 de echipamente complete, toate aduse din Statele Unite ale Americii, Germania, Taiwan și China.

„Ca sa pornești o astfel de afacere îți trebuie bani pentru o baza logistica buna, o echipa și trebuie sa fii capabil sa muncești foarte mult într-un domeniu în care lumea nu știe înca despre ce este vorba”.

Daca la început s-a încercat atragerea turiștilor și a companiilor mari, pe viitor firma intenționeaza sa popularizeze acest joc, pentru a atrage și publicul larg.

„Tarifele noastre sunt comparabile cu cele ale închirierii unei sali de biliard. Ele variaza în funcție de pachetele de servicii (diferențiate în funcție de scenariu și de numarul de ore) între patru și cinci dolari pe ora cu 100 de bile incluse”, afirma Ariașu.

Terenurile pe care firma le pune la dispoziție clienților sunt Poligonul de Antrenament al Jandarmeriei Romane de la Baneasa, Închisoarea Doftana, doua terenuri la Ploiești și un teren la Sinaia.

„Suntem singurii care oferim partide de paintball și indoor pe care le organizam în cadrul Închisorii Doftana. Dar aria noastra de acoperite este naționala, mergem acolo unde ne solicita clientul”.

Fetele țin mai mult la echipa

Cel mai popular scenariu este „Capturarea steagului”, dar pot fi jucate scenarii multiple. Cea mai frumoasa cerere a fost din partea unei firmei Osram, care a jucat la Brașov scenariul „Cautați comoara ascunsa”, combinat cu mașini de teren.

„Un altul este „Vanatoarea de iepuri”, cand iepurașul vanat este unul dintre șefi. Jocul poate fi și un stimulent. De exemplu, pentru cei din echipa de vanzari, cel care realizeaza cel mai slab plan de vanzari știe ca va fi ales iepurașul la sfarșit de saptamana, așa ca va fi mai stimulat sa lucreze mai eficient. Nu poate fi considerata o pedeapsa, pentru ca este un joc”, spune Cristian Ariașu.

Concurenții trebuie sa semneze înainte de joc o declarație de asumare a responsabilitații, iar o echipa a firmei formata dintr-un judecator și doi arbitri însoțesc concurenții pe teren pentru a se asigura ca regulamentul este respectat.

Firma are doi angajați și șase colaboratori, pe langa echipa de pe teren fiind nevoie și de personal auxiliar care se ocupa de echipare sau de curațarea armelor.

„Un angajat al Valahia Paintball Association trebuie sa fie spontan și sa aiba idei, adica sa se gandeasca la soluții total neconvenționale”.v Clienții firmei sunt și romani și straini (zece% din total) și barbați și femei.

„Echipele au fost întotdeauna mixte. Spre deosebire de barbați, care sunt mai individualiști, fetele au un spirit de echipa fantastic. La final au ramas de cele mai multe ori fetele, pentru ca ele discuta mai puțin, dar în fața primejdiei sunt mai unite”.

Printre clienții importanți se numara: Ericsson, Osram, Unilever, Icco, Wella, Chio Romania, AIG, Alltrans.

Valahia Paintball Association furnizeaza arme pentru antrenament trupelor antitero și Jandarmeriei Romane

Cristian Ariașu spera sa poata realiza pana în vara Federația Romana de Paintball, considerand ca un turneu național de paintball este prematur și foarte greu de realizat din punct de vedere financiar, atata vreme cat nu prea exista interes din partea firmelor pentru sponsorizare.

„Activitatea de popularizare este slabuța, iar firmele nu arunca bani pe un sport care nu este cunoscut. Cred ca trebuie început treptat: întai sa fie organizate cupe locale, apoi campionate interorașenești”.

Tot pentru a populariza acest joc, Ariașu intenționeaza sa realizeze o emisiune de televiziune gen Fort Boyard.

Spiritul de Rambo

În legislația romaneasca, armele de paintball sunt declarate arme de tir cu aer comprimat care intra la capitolul arme și muniții, astfel încat trebuie îndeplinite anumite cerințe pentru obținerea unei licențe de import sau pentru pastrarea acestora. Cristian Ariașu considera ca acest lucru are avantaje și dezavantaje.

„Partea rea este ca pierzi foarte mult timp și bani în vama, iar partea buna este ca se evita astfel vanzarea armelor catre oricine. Este ilegal sa vinzi persoanelor fizice, tocmai pentru ca acestea pot ajunge pe mana copiilor și pot avea loc accidente neplacute”.

Piața din acest domeniu e destul de mare, fiind loc pentru toți, iar în ceea ce privește cererea, Cristian Ariașu considera ca ea exista, dar mai mult teoretic.

„Daca stai sa aștepți clientul, acesta nu va veni. Daca muncești sa-l aduci la tine, ai oameni și afacerea poate deveni profitabila”.

Faptul ca romanii nu sunt atat de fanatici precum occidentalii cand este vorba de paintball poate fi și bine și rau, considera Ariașu.

„Din punct de vedere financiar este rau, pentru ca nu poți sa ai clienți fideli. Dar este și bine, pentru ca nu se dezvolta un spirit razboinic. Nu cred ca cineva dorește sa creeze razboinici”.

Managerul general al Valahia Paintball Association nu a jucat decat de doua ori paintball.

„Este extraordinar, dupa joc toata lumea este înnebunita. Lupta și greutațile din viața de zi cu zi se transpun pe teren. Trebuie sa judeci lucrurile la rece, sa te ferești de bila cu vopsea.

Sunt unii care intra la început cu spirit de Rambo, iar dupa zece minute sunt scoși afara. De unul singur nu reușești, trebuie sa știi sa lucrezi în echipa”.

Președintele trebuie sa fie ucis

Chiar daca inițiativa de a organiza partide de paintball a aparținut celor din provincie, imediat au aparut și și-au facut simțita prezența și firmele din Capitala. Clubul Sportiv de Paintball a fost înființat anul trecut, dupa ce inițial a funcționat ca societate comerciala.

Președintele clubului, Mihaela Badila, afirma ca s-a facut aceasta transformare tocmai pentru ca paintball-ul este un sport și trebuie privit ca atare.

Investiția inițiala, de cateva mii de dolari, a fost folosita pentru cumpararea de echipamente performante. La ora actuala, Clubul dispune de 12 echipamente complete, toate importate și care sunt asemeni celor folosite în competițiile internaționale de profil.

Anul trecut, înainte de înființarea clubului, firma condusa de soții Badila a organizat Cupa Presei la Paintball, ocazie folosita și pentru promovarea acestui sport.

Clienții clubului sunt firme, dar și persoane fizice carora le place mișcarea și distracția. Prețurile sunt de 75.000 de lei pe ora pentru închirierea echipamentului pentru o persoana, iar o bila costa 2.200 de lei.

„În medie, se consuma cam 50-60 de bile pe ora, depinde de persoana. O partida ține 10 – 15 minute în funcție de cum se mișca persoana respectiva, de cum ataca, de reguli, de tipurile de arme și de puterea acestora”, explica președintele clubului.

Terenul cel mai bun pentru un astfel de joc este padurea, iar clubul pune la dispoziția clienților terenuri în aer liber în padurile de la marginea Capitalei.

„Padurea are avantajele ei. Paintball-ul este un sport care încerca sa scoata oamenii afara din casa, la aer curat, sa faca mișcare. Cele mai des jucate scenarii sunt „Deathmatch” și „Capture the Flag”, dar mai sunt și altele precum „Kill the President”. Fiecare echipa și fiecare jucator vine cu cate o inovație, nimic nu este batut în cuie”.

Concurenții trebuie sa respecte regulamentul clubului, iar în cazul în care aceștia nu respecta masurile de siguranța sunt scoși din joc.

„În rest, totul este o joaca. Nu se impune nimic, participantul își face singur regulile, își pune mintea și imaginația la contribuție”. Clubul are deja clienți fideli, care joaca paintball o data pe saptamana sau o data la doua saptamani.

Mihaela Badila considera ca, în momentul de fața, paintball-ul nu poate fi considerat o afacere, este mai mult un hobby, iar piața nu este atat de aglomerata ca sa-și poata face griji în privința concurenței.

„La ora actuala, paintball-ul este un sport de lux, nu este înca pentru publicul larg. Oricine poate sa-și permita sa joace o data pe luna, dar nu mai des. Depinde foarte mult de nivelul de trai al populației”

Cui îi place Delta Force

Cea mai noua firma din domeniu a aparut cu puțin timp înainte de Revelion și a fost înființata de trei tineri, media de varsta a acestora fiind de 25 de ani.

Nicolae Gherman, unul dintre cei trei asociați ai SC Paint Ball SRL din Brașov, afirma ca ideea inițierii acestei afaceri le-a venit dupa Cupa Presei la Paintball de anul trecut, iar partea grea a fost strangerea banilor.

„Pentru a face așa ceva ai nevoie de bani. Noi am investit peste 4.500 de dolari în echipamente și consumabile, avand la ora actuala zece echipamente complete (markere, costume de protecție, maști, stații de încarcare, combinezoane)”.

Clientela ținta a firmei o constituie persoanele pasionate de jocuri, gen Delta Force sau Counter Strike.

„Una este sa stai înțepenit în scaun și alta este sa pașești în lumea reala. Îți cam trec vitejiile din cap și, în plus, este mult mai sanatos. Noi am vrea sa devina un joc popular, ca în SUA”. Paint Ball SRL are reguli de securitate stricte, iar participanții trebuie sa semneze un proces-verbal de protecție.

„Maștile care acopera fața și urechile sunt absolut obligatorii, iar cine nu le poarta e dat afara de pe teren. În final, clienții se pot alege doar cu niște vanatai, ceea ce e nimic în comparație cu distracția”. Terenul este cu atat mai bun cu cat are mai multe denivelari și obstacole, cu cat e mai împadurit și are mai multe locuri unde te poți ascunde.

Distracția începe atunci cand se aduna zece oameni, împarțiți în doua echipe de cate cinci jucatori, dar se poate juca și individual. Numarul maxim este de 30 de persoane.

„Scenariul cel mai des jucat este „Deathmatch” pe echipe – caștiga echipa al carei om ramane pe teren nelovit. Daca e atins pe cea mai mica parte a corpului este declarat mort”.

Sa-ți împuști șeful fara sa se supere

Clienții firmei sunt patroni, mici oameni de afaceri, dornici de aventura și puțin „mai sariți”, dupa cum spune zambind Nicolae Gherman.

Pana în momentul de fața, firma a organizat partide de paintball pentru aproximativ 20 de grupuri formate din cinci-șase pana la zece oameni. În general, clienții au fost turiști, și romani și straini (englezi, francezi) carora jocul le este deja familiar, dar și firme.

„Acum ai ocazia sa-ți împuști șeful fara ca acesta sa se supere și, în plus, ieși și în aer liber. Distracția cea mai mare este dupa meci, cand toata lumea este exaltata, povestește cum era sa fie împușcat și se vede ca omului i-a facut placere”.

Nicolae Gherman considera ca deocamdata nu e o perioada favorabila pentru paintball, pentru ca studenții și elevii peste 18 ani care ar putea fi interesați de joc nu prea au bani.

Partida costa pentru o persoana între 250.000 de lei și 300.000 de lei, pentru ca se platesc doar bilele.

La o partida sunt folosite cam 50 de bile de persoana, dar depinde foarte mult de cat de buni sunt participanții și de arme.

Pentru primele 100 de bile, prețul este de 4.000 de lei bila, iar restul se platesc cu 3.000 de lei bila. „Pentru cei care nu au mai jucat, o partida poate dura cam o jumatate de ora, dar pentru cei care cunosc jocul, cam o ora, în doua reprize. A existat un caz cand au venit niște tineri cu bani și au cumparat peste o mie de bile. Au jucat peste trei ore, dar astfel de cazuri sunt rare”.

Paintball-ul poate fi considerat de mulți ca fiind un moft, dar Gherman afirma ca e o joaca foarte placuta pentru oameni mari.

„În zona Brașovului nu prea sunt alte firme de acest gen, deci nu se poate vorbi de concurența. Nu e o afacere profitabila în sensul pe care și-l dorește patronul roman care vrea sa-și cumpere imediat limuzina.

În varianta optimista, speram ca într-un an și ceva sa ne amortizam investiția, iar în cea pesimista, în care cade economia, o sa ajungem sa ne jucam cu prietenii noștri”.

Diana SavaZIARUL FINANCIAR

Tags: