Pearl Hybrid – Automobile hibride

Apropo.ro / 03.03.2004, 12:33
Pearl Hybrid - Automobile hibride
Constructorii japonezi s-au folosit de Salonul Auto de la Detroit pentru a escalada cursa automobilelor hibride chiar la americani acasa. Ultimii fiind si cei mai aprigi aparatori ai motto-ului ZEV - Zero Emission Vehicle. Un nou atac surpriza? Tehnic vorbind sunt doua feluri de

Constructorii japonezi s-au folosit de Salonul Auto de la Detroit pentru a escalada cursa automobilelor hibride chiar la americani acasa. Ultimii fiind si cei mai aprigi aparatori ai motto-ului ZEV – Zero Emission Vehicle. Un nou atac surpriza?

Tehnic vorbind sunt doua feluri de automobile hibride – totale si partiale. Hibridele totale sunt capabile sa circule in modul electric, in timp ce partial hibridele intotdeauna necesita putere venita de la un motor cu ardere interna. In sistemele de propulsie partial hibride motorul termic se opreste in momentul stationarii la stop, pornind la comanda soferului gratie dispozitivelor stop & go. Hibridele totale, la viteze reduse, trec instantaneu in modul electric.

Acestea dispun de frane regenerative care preiau energia cinetica din franare sau decelerare si o convertesc in energie electrica, preluata de sistemul de incarcare al bateriilor. La modelele total hibride bateriile sunt de mai mari dimensiuni decat la cele partial hibride tocmai datorita particularitatilor de functionare.

La Salonul de la Detroit flota japoneza era preponderent Toyota, urmata de Honda si Subaru, iar cea americana era condusa de megagrupul GM urmat de Ford si DaimlerChrysler.

Un fapt interesant este alegerea modelului Toyota Prius drept „Masina Anului 2004 in America de Nord”. Semnalul dat de acest premiu constructorilor americani este accelerarea dezvoltarii si perfectionarii sistemelor hibride pentru o independenta mai mare a Americii fata de petrol. Cum japonezii s-au miscat mai repede e timpul ca „Unchiul Sam” sa accelereze in directiile stabilite de Casa Alba. Toyota Prius pleaca de la un pret de 20.510 USD, pe piata americana, iar de acesti bani, luati putere suficienta, un consum scazut de combustibil si emisii de noxe mai mici fata de generatia anterioara a lui Prius. Cu o putere de 50 de kw (68 CP) dezvoltata de motorul electric asistat de propulsorul cu ardere interna, Prius 2004 consuma 4,27 l/100 km, in medie, si obtine un rating conform cu normele AT-PZEV (Advanced Technology Partial Zero Emission Vehicle).

Japonezii de la Toyota au venit si cu Highlander un SUV hibrid. Modelul va intra pe piata americana in acest an. Divizia de top, Lexus a prezentat RX 400h, versiunea hibrida a SUV-ului RX 330. Noul Lexus RX 400h va fi propulsat de un V6 de 3.3 litri Hybrid Synergy Drive, sistem ce combina un timp de accelerare de sub 8 secunde de la 0-100 km/h cu un consum demn de un motor cu 4 cilindri al unei berline compacte. Sistemul V6 Synergy Drive este un hibrid total, Lexus RX 400h fiind capabil sa functioneze pe benzina, electric sau combinand puterea venita de la ambele propulsoare. Puterea maxima obtinuta este de 270 CP cu un consum mediu de 8,5 l/100 de km. Optional RX 400h poate avea tractiune integrala, in acest caz pe puntea spate va fi montat un motor electric suplimentar ce va suplini sistemul V6 Synergy Drive de pe puntea spate. Un concept spectaculos pick-up-ul Toyota FTX animat de un sistem V8 Hybrid Synergy Drive a fost bine primit de asistenta de la salon. Oficialii incurajati de semnalele presei americane au anuntat ca FTX va intra in productie in anul 2006. Remarcam eforturile Toyota de a introduce solutia hibrida pe cat mai multe clase, spre disperarea concurentei.

Honda a prezentat versiunea hibrida a modelului Accord disponibila pe piata din toamna acestui an. La ei. Decizia Honda de a construi o versiune hibrida pentru Accord, al patrulea loc in topul celor mai bine vandute masini din SUA, este una dintre cele mai ambitioase mutari, amplificand perceptia ca fabricantii din Detroit sunt depasiti de japonezi la tehnologia hibrida. Accord hibrid va fi capabila de mai mult de 240 de CP cat dezvolta acum versiunea pe benzina, spun oficialii Honda. Ea va dispune de sistemul de management variabil al cilindrilor care poate dezactiva trei din cei sase cilindri fapt ce conduce la o importanta reducere a consumului de combustibil. Honda se asteapta sa vanda Accord hibrid cam in acelasi procent cu Civic.

Din statisticile pietei americane rezulta ca anual Honda vinde cam 350.000 de modele Civic, dintre care 20.000 sunt hibride. In 2003, Honda a vandut 397.750 unitati Accord. Desi pretul nu a fost stabilit ambitiile japonezilor sunt ca Accord sa fie un „top-volume” de vanzari. Unii dintre executivii de la Detroit raman sceptici la viabilitatea comertului cu automobile hibride. Majoritatea argumenteaza ca banii cheltuiti pe cel de-al doilea motor electric nu se justifica intr-o piata (americana) unde benzina ramane la un pret relativ mic. Multi constructori spun ca tinta hibridelor este fara compromisuri de putere sau functionalitate, necesara pentru castigarea consideratiei fata de automobilele non-hibride.

Subaru este surpriza hibridelor. Roadster-ul B9SC poate reprezenta varianta „sport” a lumii auto hibride. SSHEV (Sequential Series ybrid Electric Vehicle) foloseste motorul termic (2.0 litri, 4 cilindri boxer) doar pe autostrada cand se cer performante dinamice superioare. In mediu urban la viteze sub 80 de km/h actioneaza motorul electric via unui ambreiaj cu doua cai.

Americanii contraataca cu Ford. Cand Ford Motor Company a lansat Escape (Maverick) Hybrid SUV a inlocuit motorul V6 de 2.3 litri cu un 4 cilindri in linie plus un motor electric. Din aceasta vara el va ajunge in showroom-uri. Tot la ei. Initial Ford planuia sa reduca din fondurile alocate sistemului hibrid, dar Toyota a lansat Prius. Cu entuziasm crescut, oficialii de la Ford au spus ca Escape hybrid va demonstra ce poate doar pe piata. Jim Padilla, vicepresedinte executiv la Ford America de Nord, spune ca: „Pretul hibridelor va scadea. Oamenii isi stabilesc deciziile de achizitie in functie de propriile cheltuieli lunare. Daca plusul va fi suportabil vom avea succes. Vom vedea”.

Cel mai mare constructor mondial General Motors isi concentreaza eforturile pe SUV-uri si pick-up-urile mari. De asemenea cocheteaza si cu sistemele low-cost aici situandu-se partial hibridele, dar si pe un full-hybrid in genul celor dezvoltate de Toyota. Partial hibridele folosesc un starter-generator integrat care opreste motorul termic la stop crescand economia de combustibil cu 15%. Sistemele full-hybrid au in plus un motor electric capabil sa urneasca de unul singur automobilul, dar rezulta o economie de combustibil de 30-35%. Anul trecut, GM a retras un plan de constructie a SUV-ului Saturn VUE full-hybrid preconizat sa apara in 2005. In 2006 va aparea Saturn VUE, dar, partial hibrid, cu un pret moderat. Berlina Chevrolet Malibu va dispune de acelasi hibrid partial in 2007. GM intentioneaza ca in 2006 sa ofere o versiune hibrida SUV-ului Chevy Equinox. La categoria grea, in 2007, GM pregateste versiuni total hibride pentru pick-up-ul Chevy Silverado si SUV-ul GMC Yukon.

Toyota spune ca este vital sa se grabeasca cu implementarea hibridelor totale pentru ca arhitectura automobilelor pot adopta repede solutia celulelor de combustibil. DaimlerChrysler este singurul european de marca care a prezentat conceptul Mercedes Vision Grand Sports. Sistemul hibrid consta intr-un V8 diesel preluat de la S-Class si un motor electric de 50 de kw (68 CP). Puterea totala furnizata este de 314 CP si un cuplu fulminant de 860 Nm. Consumul este de 7,12 l/100 km, un succes tinand cont de gabaritul masinii. In ceea ce priveste motorizarile Diesel acestea sunt subestimate in Statele Unite fapt datorat pretului scazut al benzinei. Viitorul automobilelor hibride ramane o problema de avans tehnologic, appeal pentru clienti si nu in ultimul rand costuri.

Autoshow

Tags: