Rețeaua „NAȘILOR” din CFR Călători: ultimele noutăți privind ancheta

Apropo.ro / 30.10.2012, 15:00
Rețeaua
Tribunalul Brașov a respins, marți, propunerea de arestare preventivă a celor 35 de angajați ai CFR Călători, reținuți cu o zi în urmă pentru fapte de corupție, aceștia având însă interdicția de a părăsi țara pentru 30 de zile.

Un număr de 35 din cei 43 de angajați CFR Călători audiați, luni, la Parchetul Tribunalului Brașov au fost reținuți și au fost duși, marți dimineață, la Tribunalul Brașov, cu propunerea de arestare preventivă pentru luare și dare de mită, asociere în vederea săvârșririi de infracțiuni și divulgare de informații.

În paralel, tot marți, alți 45 de angajați ai CFR Călători suspectați de fapte de corupție au fost ridicați de către anchetatori de la regionalele București, Brașov, Craiova și Iași.

Marți dimineață, anchetatorii au ridicat, în baza unor mandate de aducere, aproximativ 20 de controlori, șefi de tren sau inspectori de la regionala CFR Călători București, în timp ce de la Craiova au fost ridicați și duși cu mașinile la audieri zece angajați – șefi de tren, controlori și un inspector.

De asemenea, au fost ridicați pentru a fi duși la audieri la Parchetul Tribunalului Brașov și angajați de la regionalele CFR Călători din Iași și Brașov.

Luni, la sediul Parchetului Tribunalului Brașov au fost audiați 43 de angajați ai CFR de la regionalele București, Brașov și Cluj, după ce în 25 octombrie a fost audiat primul lot de 81 de persoane. Ulterior, 70 de angajați din primul lot au primit mandate de reținere, însă Tribunalul Brașov a decis cercetarea acestora în libertate.

„Persoanele audiate astăzi (n.r. – luni) la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov îndeplinesc funcțiile de inspectori de specialitate și sunt suspectate a fi comis infracțiunile de luare de mită în formă continuată de la partidele de tren (conductori și șefi de tren) pe care le controlau și de la care primeau diverse sume de bani, în scopul neîndeplinirii atribuțiilor lor de control și al anunțării controalelor planificate asupra partidelor de tren, toate aceste acțiuni fiind comise în vederea sprijinirii activității infracționale a tuturor persoanelor implicate”, se preciza într-un comunicat transmis, luni, de Parchetul Tribunalului Brașov.

Inspectorii de specialitate de la Regionala București sunt suspectați și de instigare la abuz în serviciu deoarece aceștia determinau partida de tren să nu trateze corespunzător călătorii frauduloși. De asemenea, aceștia, având acces la informații nedestinate publicității privind controalele care se făceau pe anumite rute, controale ce vizau identificarea și tratarea potrivit legii a călătorilor frauduloși, anunțau partidele de tren (șefi de tren și conductori de tren) cu privire la efectuarea acestora, în scopul sprijinirii grupării infracționale, astfel încât să nu se ajungă la deconspirarea activităților lor și pentru a asigura folosul material rezultat din aceste activități.

„Din cercetările făcute în cauză a rezultat că astfel de fapte săvârșite de personalul din cadrul SNTFC CFR Călători SA au o frecvență cu totul deosebită reprezentând un fenomen generalizat de corupție în sânul societății comerciale naționale, în legătură cu activitățile de verificare a documentelor de călătorie, până în vârful ierarhiei profesionale din structura respectivă a societății. Cercetările vizează peste două sute de persoane angajați ai societății, având calitatea de personal de tren (conductori și șefi tren), inspectori și revizori de specialitate din cadrul Revizoratului General Siguranța Circulației, astfel cum rezultă din următoarea ierarhie profesională: revizor general, revizor, revizori regionali și inspectori”, menționeză anchetatorii.

Din cercetările procurorilor în acest dosar, care au început în luna martie 2011, s-a stabilit că, pornind de la conductorii de tren și până la revizorii de specialitate, se lucra mână în mână, „fiecare conjugându-și eforturile cu alți suspecți, în combinații diferite, în funcție de circumstanțe”, în acest sens angajații CFR folosind un limbaj comun cu anumite elemente de argou.

Transferul banilor de la conductori către superiorii lor se făcea în toaletele trenurilor, iar mai departe, la București, banii erau predați prin intermediul chioșcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord, unde lucrau și rude ale angajaților CFR Călători, potrivit anchetatorilor.

În cauză s-au înregistrat, până în acest moment al procesului, cheltuieli judiciare de peste 100.000 de lei (un miliard de lei vechi).

Cercetările au fost declanșate ca urmare a sesizării din oficiu din partea Secției Regionale de Poliție Transporturi Brașov din cadrul Direcției Poliției Transporturi a Inspectoratului General al Poliției Române, vizând circa 200 de persoane, potrivit sursei citate.

Prejudiciul în acest caz este estimat la aproximativ 200 de milioane de lei.