Simsonia teutona

Apropo.ro / 11.12.2001, 12:19
Simsonia teutona
Simson, infiintata inca din 1896 ca fabrica de biciclete, ajunge sa produca in 1907 si automobile. Prima motocicleta apare in 1935, BSW 98 de 100 cmc. Dupa razboi, fabrica din Suhl trece sub controlul noii puteri socialiste, dar tehnica germana si nevoia pietei de a avea un mijloc de


Simson, infiintata inca din 1896 ca fabrica de biciclete, ajunge sa produca in 1907 si automobile. Prima motocicleta apare in 1935, BSW 98 de 100 cmc.

Dupa razboi, fabrica din Suhl trece sub controlul noii puteri socialiste, dar tehnica germana si nevoia pietei de a avea un mijloc de transport ieftin si bun duce la constructia celui mai cunoscut si trainic model: AWO 425 de 250 cmc, cu motor in patru timpi si racire pe aer, cu transmisia finala pe cardan.

In Romania exista multe motociclete Simson, dintre care unele modificate si conservate excelent. Cel mai mult s-au transformat in choppere, cu ghidon inalt, sa joasa (de multe ori pentru o singura persoana), curent de 12 V sau roata groasa pe spate. Unii mai indrazneti au montat chiar si furca paralelipipedica. Pana la inceputul anilor `90, productia se axeaza pe mopeduri, motorete si scutere cu motoare de pana la 50 cmc.

Dupa 1992 se reconsidera importanta industriei pe doua roti si, datorita noii conduceri si infuziei de capital, se trece la modernizarea si diversificarea productiei. In 1998 apare prima motocicleta de 125 cmc, care pana in 2000 a fost creata in cinci versiuni. In functie de carenaj si dotari, au aparut modelele naked de strada, S si RS carenate si cu tenta de supersport, SM si GS pentru enduro, cu toba de esapament ridicata si suspensii mai „lungi”.

Motorul, acelasi pentru toate cele cinci modele, este de un cilindru in patru timpi racit cu aer, realizat de Morini. Este capabil de puteri de la 11.6 CP/8500 rpm (pe enduro) pana la 14.5 CP/9500 rpm (naked si sport). Cutia de viteze are sase trepte, putand ajuta modelul sport sa dezvolte lejer viteze peste suta.

Transmisia finala este la toate modelele pe lant. Franele sunt diferite pentru modelele de strada sau enduro. Cele de strada au pe fata un disc de 300 mm, iar pe spate disc de 230 mm. Pentru enduro se folosesc discuri mai mici pe fata, de 280 mm la SM si 240 mm la GS, iar pe spate de 220 mm.

Asa cum spuneam despre MZ intr-un numar de anul trecut, fierul bun nu piere. Surprinzator este motto-ul firmei Simson: „Let`s go east”.
Sursa:www.autoshow.ro

Tags: