Boșii din muzica

Apropo.ro / 10.04.2006, 14:01
Boșii din muzica
Dau tonul, fac legea, se bat în clasamente și artiști, scot muzica pe banda rulanta. Nu sunt prieteni. Dar nici dușmani. Se mai întâlnesc pe la ședințele UPFR (Uniunea Producatorilor de Fonograme din România), unde propun strategii de distrugere a inamicului

Dau tonul, fac legea, se bat în clasamente și artiști, scot muzica pe banda rulanta. Nu sunt prieteni. Dar nici dușmani. Se mai întâlnesc pe la ședințele UPFR (Uniunea Producatorilor de Fonograme din România), unde propun strategii de distrugere a inamicului comun: piratul (de pe internet, în principal). Dan Popi e convins ca cifra de afaceri (5 milioane de euro anual) îl claseaza pe primul loc. Catalin Muraru mizeaza pe vânzari și de acolo, zice el, are coronița.

Șefii primelor doua case de producție muzicala din România au acceptat sa vorbeasca deschis despre trecut, prezent, succese și aranjamente în muzica, familii, bani, mașini, stil de viața… Fiecare zice ca-i mai tare. Unul se bazeaza pe repertoriu, artiști și cifra de afaceri, celalalt pe vânzari.

Dan Popi (Cat Music) face 38 de ani, locuiește și acum în casa costruita de bunicul lui, undeva prin Piața Domenii, se plimba cu al doilea Jaguar (dupa ce primul, nou-nouț, l-a lasat… sub clar de luna ba la mare, ba la Timișoara). A învațat despre motoare, dar n-a profesat niciodata. Este divorțat și (aproape) total împotriva unui alt contract marital, deși are, de mai mulți ani, o logodnica, și, de vreo 5 luni, o a doua fetița.

Catalin Muraru (Roton) este cu un an mai mic decât Popi (are 37 de ani), constatare care l-a facut pe Popi sa mediteze: „Îl pândește și pe el lupu’!” (referire la chelia pe care o afișeaza numai unul dintre ei). A terminat Politehnica, iar acum, dupa 14 ani de „lupta” pe piața muzicala din România, locuiește pe strada Matei Basarab, unde-și parcheaza un Mercedes clasa S, din 2002. Cum sediul Roton e la doi pași distanța, îl întrece pe Popi (care merge la serviciu din Domenii taman în Baneasa) la economia de gaz. Apoi, spre deosebire de concurentul sau, directorul de la Roton este casatorit, are un baiețel și așteapta sa-i vina pe lume o fetița.

Cum s-a transformat o îndeletnicire de moment într-o industrie? „Am început sa înregistrez și sa vând casete, își amintește Dan Popi, pe vremea când acest lucru era legal, neexistând Legea Drepturilor de Autor. Primul exercițiu de R&A (artist&repertoriu) a fost atunci când am pus cap la cap niște compilații, care s-au dovedit a fi de foarte mare succes.” Totul a început cu un casetofon împrumutat de Dan de la o fosta iubita. S-a asociat cu Sorin Golea (care este și acum în afacere) și a dat bice unui business de viitor cu doar doua casetofoane. „Am avut, la un moment dat, un magazinuț prin Obor, dar ce faceam, de fapt, era un fel de distribuție. Existau niște filiere care se perpetuasera înca de pe vremea lui Ceaușescu. Erau câțiva oameni, nu mulți, în București, care se aflau în vârful piramidei acestei afaceri, care primeau, de doua ori pe luna sau mai des, loturi de discuri din vinil.” Cel mai bine a câștigat cu muzica din „Twin Peaks” și soundtrack-ul de la „Bodyguard”, cu Whitney Houston. „Am facut cam tot ce face orice angajat al meu, deci nu poate nimeni sa ma faca. Am imprimat casete, am facut coperți, am carat sacoșe, am facut pe salesman-ul, am carat baxuri, le-am împachetat, am încercat sa le promovez.”

În 1996, odata cu Legea Drepturilor de Autor, era necesara adaptarea la evoluția pieței muzicale. „Atunci am semnat cu BUG Mafia. A fost prima noastra trupa și, în același timp, am reușit sa încheiem un contract exclusiv cu Sony Music. Primul import l-am facut cu 3.000 de dolari, pe care mi i-a împrumutat tata. Pentru ca ceea ce faceam noi ne asigura existența, dar n-am reușit sa strângem 3.000 de dolari, pe care sa-i avem deoparte și sa facem primul import de la Sony. Mafia a avut un succes colosal și au început sa vina și alții: 3-rei Sud Est, Andre, Valahia.”

Ca sa reușești, zice Popi, trebuie sa intri în pielea unui public cât mai divers, de la nevestele disperate și casnice, pâna la mediatizații baieți de cartier. „Este o permanenta loterie. Cine va încerca sa mearga cu trendul, probabil ca va supraviețui, dar va fi mereu pe locul doi. Noi nu vom fi pe locul doi niciodata. Suntem pe locul unu.”

Catalin Muraru a intrat în branșa exact ca Popi și tot în 1992. El îi spune activitate comerciala și de distribuție a unor casete. Importa din Polonia și Germania și vindea în toata România. „Ulterior a aparut o facilitate de producție, care este baza a ceea ce se întâmpla azi ca producție la Roton, pentru ca, din 2005, avem și o facilitate de fabricare a CD-urilor.” În 1994, a înființat casa de producție Roton. „Primul album românesc la Roton a fost Sofia Vicoveanca. Eu sunt din Iași și, gândindu-ne la ora aceea care ar putea fi primul album, ne-a fost instinctual sugerat ca Sofia Vicoveanca ar merita sa fie albumul de capatâi al casei Roton. Albumele ei au o evoluție constanta. Chiar și cel de atunci înca mai e vândut la ora asta.” Pe o piața dominata atunci de Electrecord, celor de la Roton nu le-a fost ușor sa se impuna. Au mai adaugat o caramida cu sketch-urile cuplului de comici Nae Lazarescu-Vasile Muraru și apoi catalogul a început sa capete consistența. Din ’96, au început sa importe licențe internaționale, dar artiștii români se lasau destul de greu convinși sa semneze cu o casa de producție privata. „Era o informație noua pentru piața muzicala româneasca.” Cel mai dificil moment? „Erau schimbari destul de bruște de curs valutar, ori noi fiind foarte implicați în import, se întâmplau niște devalorizari crunte ale capitalului societații la vremea aceea. Știu ca am avut vreo doua-trei momente de cumpana. Din 2003, am câștigat poziția de lider în vânzarea de discuri așa cum o atesta statisticile Oficiului Român pentru Drepturi de Autor, ma refer strict la numarul de copii vândute. Mai nou, cu alianța pe care am facut-o cu Zone-Records și Era Business, cred ca poziția de lider e consolidata.”

Principalul concurent al Roton?

Media Nova, daca e sa respect organizarea lor mai noua, alianța facuta între Cat Music și Nova Music. Cred ca sunt trei sau patru case de discuri în România care au o activitate coerenta. Sunt multe altele, dar nu respecta un anumit plan editorial. Continuarea și coerența activitații, cred ca asta face diferența. Parametrul decisiv în a aprecia concurența este tot acel numar de copii vândute pe an, care claseaza Media Nova pe locul doi.

Dan Popi? Prieten sau dușman?

Nu pot sa zic ca suntem prieteni. Ne cunoaștem de foarte mult timp, suntem într-o relație profesionala, ne întâlnim adesea la UPFR. Timpul liber nu ni-l petrecem împreuna.

Dar aranjamente faceți?

Constat cu placere ca a început sa nu mai conteze aranjamentul. Ceea ce câștiga o pondere din ce în ce mai mare este calitatea prestației, a înregistrarii, a piesei, imaginea artistului… Sunt lucruri pe care nu poți sa le contești. Publicul a devenit din ce în ce mai exigent și cred ca asta e factorul care mobilizeaza cel mai operativ.

Dar cum se fac aranjamentele? Va întâlniți, prin telefon, prin intermediari?

Noi nu facem aranjamente.

N-ați facut niciodata?

Ceea ce facem este sa susținem cât se poate de mult un artist. Ar fi într-adevar spectaculos sa zici ca un artist poate sa ia un premiu pe nedrept. Chiar preferam sa accesam pe ușa din fața. Putem sa-i acordam sprijin logistic, sa-l susținem, asta facem.

Așa e?

Da.

Cât mai aveți pâna intrați în Top 300?

Nu suntem de o asemenea performanța. Dar atâta vreme cât faci ceea ce-ți place și te poți plasa într-un top, în cadrul activitații pe care o desfașori, cred ca n-ai nici un motiv sa fii nemulțumit. Succesul de anul acesta și de anul trecut, a capatat și dimensiuni internaționale, și ma refer la Akcent.

Citește amanunte legate de boșii din muzica numai din (logo)

Tags: