Scorsese s-a întors…

Apropo.ro / 28.02.2005, 10:58
Scorsese s-a întors...
Howard Hawks, cineastul preferat al lui John Carpenter, probabil cel mai complex și influent regizor american, a excelat în cam toate genurile posibile, de la comedie (His Girl Friday) la dragoste (To Have and Have Not), de la aventura (Hatari!) la western (Rio Bravo),


Howard Hawks, cineastul preferat al lui John Carpenter, probabil cel mai complex și influent regizor american, a excelat în cam toate genurile posibile, de la comedie (His Girl Friday) la dragoste (To Have and Have Not), de la aventura (Hatari!) la western (Rio Bravo), de la satira (Twentieth Century) la razboi (The Dawn Patrol), de la noir (The Big Sleep) la dragoste (Only Angels have Wings) și de la musical (Gentlemen prefer Blondes) la horror (The Thing from Another World).

Howard Hawks a regizat cea mai buna producție a lui Howard Hughes (Scarface, 1932) și tot el a salvat de la moarte clinica ultimul film pe care Hughes a încercat sa-l regizeze (The Outlaw, 1943).

Howard Hawks nu este eroul celui mai recent opus semnat (cel puțin așa susține genericul final) Martin Scorsese și nu apare în film decat subliminal, pe un poster ici-colo…

The Aviator, blockbuster digitalizat, stilizat, și ultra-filtrat (sic!), este biografia (în fapt o bucata de 20 de ani, plus un flashback freudian din junețe) mult-așteptata a unuia din cele mai fascinant/respingatoare personaje ale secolului 20. Mare amator de petrol, femei, baieți, avioane, filme, morfina, lapte și șervețele, celebru ipohondru, producator, paranoic, pilot, gagicar și miliardar, l-am numit pe Howard Hughes. Scenariul lui John „Gladiator” Logan evita cu grație orice aluzie la homosexualitate, droguri sau spionaj și-l prezinta pe magnat drept un vizionar, definiție nu inexacta, dar incompleta (sau incompetenta, alegeți!).

Cu toate straduințele lui Leo DiCaprio (într-un rol pe care și l-a dorit din suflet) și cu toate artificiile regizorului (secvențele din timpul filmarilor pentru Hell’s Angels sunt desaturate pentru a semana cu Technicolorul de pe vremuri), omul Hughes și cineastul Scorsese (care, la ora la care citiți, s-ar putea sa fi primit primul Oscar din cariera) sunt de negasit în acest film impecabil tehnic, dar rece, sec și, vai!, atât de impersonal. Marea problema nu-s avioanele (celor care reproșeaza excesul de zbor le reamintesc ca filmul nu se numește The Playboy, nici The Billionaire, nici The Producer și nici macar The Sick Bastard), ci lipsa de reacție…

„Scorsese s-a întors !” freamata cronicarii, cu mic cu mare. În primul rând, nu știam sa fi plecat undeva, în al doilea rând… poate cu spatele.

Andrei Cretulescu

Tags: